Köpvillkor
Överst på den här sidan har vi samlat svaren på era vanligaste frågor. Längre ned på sidan kan du sedan läsa mer detaljerat om våra köpvillkor. Undrar du över något mer? Hör gärna av dig till oss, vi finns här för att hjälpa dig.
Svar på vanliga frågor
Betalning
Vi använder Shopifys betallösning som är väletablerad, trygg och enkel att använda. Det innebär att du kan betala med ditt kontokort (Visa, Mastercard med flera), Apple Pay samt Google Pay. Inom några veckor kommer vi också att kunna erbjuda Klarna i vår webbshop.
Du får alltid en bekräftelse på ditt köp skickad till den e-postadress som du angivit i din beställning.
Leverans och fraktkostnad
Frakten kostar 75 kronor. Vi är ett litet familjeföretag och skickar alla beställningar på tisdagar, det vill säga en gång i veckan. Leveranstiden kan därför variera från 4 till 10 vardagar. Vi ber om din förståelse för detta, den betyder väldigt mycket för oss.
Retur och ångerrätt
Hos oss har du alltid 14 dagars ångerrätt från den dag som du tar emot eller hämtar din beställning. Vi tar ut en returkostnad på 75 kronor som justeras när vi hanterar din retur. Vill du returnera en vara, skicka ett mail till oss på hvitstudios@gmail.com, så skickar vi gärna en returfraktsedel som gör det enklare för dig.
Köpvillkor
Innehåll i webbshoppen
Allt innehåll i webbshoppen skapas och administreras av Hvit Studios med organisationsnummer 8410178209.
Hvit Studios är en enskild firma och vårt företagsnamn är varumärkesskyddat hos Bolagsverket. Design, layout, utformning av texter och bilder i vår webbshop är skyddade genom immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Det innebär att innehållet i webbshoppen inte får kopieras eller användas utan godkännande från oss.
Vi reserverar oss för eventuella fel, så som fel i produktbeskrivningar, felaktiga priser och justeringar av priser. Vi reserverar oss även för eventuella avbrott i webbshoppen, som till exempel kan ske vid underhåll eller uppgraderingar.
Därutöver reserverar vi oss för att det skulle kunna uppstå fel i lagerstatus - till exempel att varor som kan beställas, tyvärr kan vara slut i lager trots att en beställning går igenom i webbshoppen. Skulle detta ske, så meddelar vi dig som kund, för möjlighet att makulera eller korrigera din beställning.
Vi gör vårt bästa för att våra produktbeskrivningar och produktbilder ska vara väl överensstämmande med verkligheten. Trots det, kan vi inte garantera att bilderna återger produktens exakta utseende. Färger kan återges olika på olika datorskärmar och mobiltelefoner. Detta bestäms av datorns eller mobiltelefonens färg- och skärminställningar.
Vi skyddar webbshoppen mot utifrån kommande hot efter bästa förmåga. Men om vår webbshop vid något tillfälle skulle bli hackad eller utsatt för skadligt virus, en överbelastningsattack eller annat skadligt material, så kan vi inte hållas ansvariga för uppkomna skador eller skadligt material som påverkar våra kunders enheter, material eller information.
Beställningar
När du gör en beställning från oss, behöver du acceptera våra köpvillkor. Det gör du i samband med att du gör din beställning i vår webbshop. När vi fått en beställning från dig, så skickar vi en automatisk orderbekräftelse till den e-postadress som du angav när du gjorde din beställning. Spara din orderbekräftelse för eventuella kontakter med vår kundtjänst.
Du kan göra en beställning från oss när som helst under dygnet. Du kan återkalla din beställning inom 24 timmar genom att skicka ett mejl till oss. Om en beställning återkallas ordnar vi så att fakturan makuleras eller att pengarna återbetalas till dig.
Priser och betalning via Shopifys betallösning (och inom kort Klarna)
I kassan ser du det totala priset på din beställning inklusive avgifter för att detta ska vara tydligt för dig.
Vi använder Shopifys betallösning som är väletablerad, trygg och enkel att använda. Det innebär att du kan betala med ditt kontokort (Visa, Mastercard med flera), Apple Pay samt Google Pay. Inom några veckor kommer vi också att kunna erbjuda Klarna i vår webbshop.
Vi tillämpar vinstmarginalbeskattning enligt Skatteverkets regler för begagnade varor. Det innebär att vi inte skriver ut moms på priserna på våra varor. Handlar du åt ett företag? Hör av dig, så hjälper vi dig.
Frakt och fraktkostnader
Fraktavgiften när du beställer i vår webbshop är 75 kronor. Läs gärna mer på sidan Leverans och returer.
Leverans och leveranstider: vi postar tisdagar
Vi packar din beställning och postar den till dig inom 7 dagar. Vi är ett litet familjeföretag och för att det ska fungera i vardagen, så skickar vi alla beställningar en gång varje vecka. Normalt skickar vi alla ordrar på tisdagar. Leveranstiden kan därför variera från 4 till 10 vardagar. Vi ber om din förståelse för detta, den betyder mycket för oss.
Vi reserverar oss för att det vid enstaka tillfällen kan ta någon dag extra innan din beställning skickas. Det kan ske vid exempelvis en kampanj eller vid sjukdom.
Vi skickar med Postnord samt DHL
Vi skickar våra paket med Postnord samt DHL. Ditt paket levereras normalt till din brevlåda eller till närmsta utlämningsställe.
Du får en avisering via sms, e-post eller brev om att din order finns att hämta ut. Tänk på att ditt paket endast finns kvar på ditt utlämningsställe i 14 dagar.
Hämtar du inte ut ditt paket i tid, så skickas det tillbaka till oss och vi behöver då debitera dig en avgift på 150 kronor för returfrakt samt hantering av paketet. Skulle du vilja att vi skickar paketet till dig igen, kostar det 75 kronor (motsvarande ny fraktkostnad).
Retur och byten
När du gör en beställning i vår webbshop har du 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen löper från den dagen som du tar emot eller hämtar ut dina varor. Varor som returneras ska vara oanvända och i originalförpackning, omsorgsfullt förpackade så att de inte skadas i frakten tillbaka.
Vill du returnera en vara, skicka ett mail till oss på hvitstudios@gmail.com, så kan vi hjälpa dig att få en returfraktsedel. Vi tar ut en returkostnad på 75 kronor som justeras när vi hanterar din retur. Detta motsvarar fraktkostnaden.
Det tar 1-2 veckor för oss att motta och hantera en retur. Då vi är ett litet familjeföretag och fraktkostnaderna höga, har vi tyvärr inte möjlighet att stå för fraktkostnaden vid returer och byten.
Reklamation
Vi besiktigar varje vara innan dessa skickas till dig. Skulle vara ändå vara skadad när du tar emot eller hämtar ut den, utöver befintliga märken eller skav som härstammar från varans tidigare liv (se produktbeskrivningen för varje enskild vintage-vara) står vi för frakten tillbaka och du får pengarna tillbaka för varan.
Eventuella fel ska reklameras så snart felet upptäcks till hvitstudios@gmail.com. Ange ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av skadan samt skicka med en bild som visar skadan. Reklamationen ska alltid godkännas av oss innan varan skickas tillbaka.
Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt hantera och åtgärda din reklamation, antingen med en ny vara eller en återbetalning. När din vara har returnerats, kompenseras du inom 14 dagar från att vi mottagit din reklamation. Du har tre års reklamationsrätt.
Vi förbehåller oss rätten att neka reklamationer om varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följs riktlinjerna från Allmänna Reklamationsnämnden.
Kampanjer och erbjudanden
Ibland erbjuder vi kampanjer. Det skulle exempelvis kunna handla om en tillfällig rabatt i webbshoppen.
Kampanjerna gäller så länge de är aktiva och enbart för de varor som anges i beskrivningen av kampanjen. Erbjudanden i en kampanj gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker. Vi förbehåller oss rätten att när som helst återkalla en kampanj.
Vi reserverar oss för skrivfel, så som felaktiga priser och justeringar av priser. Vi reserverar oss också för fel i lagerstatus, exempelvis att varor som kan beställas i webbshoppen har tagit slut i lager, trots att din beställning går igenom. Skulle detta mot förmodan ske, meddelar vi dig som kund så snart vi upptäcker detta för möjlighet att justera eller makulera din beställning.
Force Majeure
Vi accepterar inget ansvar för förseningar eller fel som uppstår till följd av omständigheter utanför vårt företags rådande (force majeure). Sådana omständigheter skulle till exempel kunna vara vara åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, krig, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår även myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, så som beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
Hvit Studios är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra förpliktelse enligt dessa villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt ovan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet av din beställning.
Eventuell tvist
Vi kommer alltid att göra vårt yttersta för att undvika tänkbara tvister. Om en sådan skulle uppstå ändå, ska den i första hand lösas i samförstånd efter samtal med vår kundtjänst.
Skulle det uppstå en tvist som vi inte kan lösa på ett bra sätt tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Vi följer självklart ARNs rekommendationer.
För information om vilka rättigheter du som har som konsument kan du besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se. Tvister rörande dessa villkor ska avgöras enligt svensk lag, av svensk domstol.
Integritetspolicy och användning av cookies
För oss är det viktigt att värna om din integritet. När du gör en beställning i vår webbshop uppger du dina personuppgifter. Vi sparar följande persondata om våra kunder: förnamn, efternamn, e-postadress, personummer, adress, postnummer, ort och telefonnummer. När du prenumererar på vårt nyhetsbrev, lagrar vi ditt namn samt e-postadress.
Som kund hos oss, kan du när som helst begära utdrag, ändring eller radering av dina uppgifter. Du kan när som helst välja att välja att sluta prenumerera på vårt nyhetsbrev och du raderas då från vårt register. Kontakta oss gärna om du har några frågor om detta. Ta del av hela vår Integritetspolicy samt information om vilka cookies vi använder här.
Ändringar i köpvillkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i våra köpvillkor. Ändringar av villkoren publiceras direkt vid genomförandet av ändringen på den här villkorssidan och ska anses för accepterade i samband med att du gör en beställning eller besöker webbshoppen.
Kontakt
Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor om våra produkter, webbshoppen eller ditt köp. Vi svarar så snart vi kan och alltid inom 24 timmar vardagar.
E-post:
hvitstudios@gmail.com
Telefon:
+46 073 070 64 28